Fyll i din e-postadress för gratis uppdateringar om IFK Ås
Du är redan följare. Får du inga mejl kan du redigera dina Notisinställningar under Mina uppgifter.
Klicka på bekräftelselänken i det mejl vi skickat dig för att börja ta emot uppdateringar från IFK Ås.
IFK Ås
Följ oss för uppdateringar
Derbydags på forsvallen gröna matta.
Idag ställdes kamraterna mot svårast tänkbara motstånd. Serieledande Åmotfors IF som inte tappat en enda poäng inför denna afton, en tuff uppgift för nästjumbon i serien. Lägg där till några tunga skador på viktiga spelare men vi lyckas ändå skrapa ihop ett skapligt lag.
28 grader varmt och välfyllt på läktatplats så det var bäddat för derbyfest även om vi förstod att det skulle bli en brutalt tuff uppgift. Hemmalaget inleder piggast och sätter en del bollar i djupled på rappa forwards men vi lyckas freda oss rätt bra och det blir inga direkta målchanser av det. Efter en hörna tildelas dock ÅIF en straff i den 13e minuten och Krisse steppar fram men Emil räddar straffen och vi får lite energi av straffräddningen och höjer oss en aning. Dock är hemmalaget klart vassare än oss i första halvlek. Vi hamnar lite fel i positionerna och blir lite långa i laget, har nog lite för stor respekt för Ostens slägga så vi backar onödigt långt. Hemmalaget får igång passningspelet mer i slutet av första halvlek och i 38e minuten tilldelas man en frispark som Colin sätter snyggt. Resultatet står sig också halvleken ut.
Inför andra halvlek trodde nog de flesta att hemmalaget skulle köra över oss men vi byter in lite friska ben, börjar vinna mer bollar över hela planen och spelar lite mer fysiskt och hemmalaget klarer inte bibehålla pressen de hade i slutet av första halvleken uten spelet jämnas ut. Patte och Bråtner vinner mycket av duellspelet på mitten och vi lugnar ner spelet en aning och drar inte långt på första tillslag. Halvleken är relativt chansfattig men i 76e minuten är det vår tur att få straff efter att Emil blivit nedriven i straffområdet. Qvist stegar fram och sätter bollen säkert. Några fler jättechanser blir det inte åt något håll, utan matchen slutar oavgjort.
Riktigt bra krigarinsats i andra halvlek och det är något vi kan ta med oss vidare. Kollektivt beröm för arbetsinsatsen men Patte kanske sticker ut lite extra på mitten och ett fint inhopp av Gustav Sätterman på vänsterkanten. Sen hoppas jag domaren tillåter lite mer fysisk spel till höstderbyt.⚽
Trevlig helg folkens
| Pojkar P9 Träning | 25 jun, 18:00 |
| A-lag Herrar Värmlandsbro SK 2 (borta) | 27 jun, 13:00 |
| A-lag Herrar Svanskogs IF (hemma) | 3 jul, 19:00 |
| Flickor F15-19 Eda United IF Kil 2011 vit (borta) | 4 jul, 11:00 |
| A-lag Herrar Grums IK 2 (borta) | 16 aug, 15:00 |
Kommentera
Du måste logga in för att kommentera